YogaHoudingen

Yogahoudingen werken op lichamelijk, geestelijk/mentaal, en op spiritueel niveau.

Hieronder wat algemene richtlijnen.

 

Dynamische oefeningen verbeteren kracht, vitaliteit, uithoudingsvermogen en verbetert alle systemen. Bijvoorbeeld losmaken van energieblokkades en het verhogen van endorfinenivo’s in het hele lichaam.

Buikoefeningen versterken het spijsverteringssysteem en lossen energieblokkades in de buik op. Bij een depressie is het belangrijk om de buik te activeren want dit is het gebied waar de energie is opgeslagen. Activeren van de buikgeeft je meer dynamiek, motivatie en wilskracht, meer vuur.

Achterwaartse buigingen hebben een direct effect op de bijnieren. Zijn heilzaam bij rugproblemen en brengen het zenuwstelsel in balans. Bloed gaat beter stromen, de rug komt los en rechtop zijn wordt gemakkelijker.
Psychologisch richt je je naar de wereld, je omarmt het leven. Het maakt extraverter, opent de borst en helpt de inadem en geeft kracht en energie. Kun je moeilijk achterwaarts buigen, dan heb je misschien moeite met het leven of geef je jezelf te weinig liefde. Deze buiging helpt je dan je pantser op te lossen en weer spontaner te worden.

Voorwaarts buigen verhelpt pijn en spanning in de rug en maakt de rug soepeler. Samen met de uitadem stimuleert het ontspanning. Het masseert de buikorganen en helpt de bloedcirculatie in de rug en dus ook de zenuwen. Op een ander niveau gaat het over nederigheid, overgave en buigen voor iets ‘groters’. Lukt het niet, dan ben je misschien stijf, trots of koppig. Of angstig, want we kijken liever naar voren en als het moet, willen we ons kunnen omdraaien om te zien wat er achter gebeurt.
Wees voorzichtig als je rugklachten hebt zoals hernia.

Gedraaide houdingen brengen energie in het gebied van de navel. Ze voeden de buikorganen zoals de alvleesklier, nieren, maag, darmen, lever en galblaas. Deze zijn vaak uitgeput of uit balans tijdens depressie. Maakt de rug flexibel en stimuleert de zenuwen. Op emotioneel niveau inspireren gedraaide houdingen je de knopen in je leven op te lossen; ze geven inzicht.

Omgekeerde houdingen vertragen de ademhaling en moedigen aan om  juist te ademen. Goede massage van de interne organen en ze transformeren sexuele energie, die vaak is onderdukt. vermindert onrust en stress, verhoogt zelfvertrouwen, mentale kracht, concentratie, en belastbaarheid (werkdruk). Het hart hoeft minder zwaar te werken en het hoofd krijgt extra bloed, wat helderheid geeft. Het zuivert het lichaam van gifstoffen en verbetert de bloedcirculatie. Buikorganen krijgen een goede massage en betere doorbloeding. Op emotioneel en psychisch niveau bekijk je de dingen eens van een andere kant en dat werpt een nieuw licht op oude patronen en gedrag.
Niet doen als je ziek bent, en ook niet bij een hernia.

Balanshoudingen brengen de hersenen in balans zodat de hersenhelften beter gaan samenwerken. Ze stimuleren gelijkmoedigheid, concentratie en balans op emotionele, mentale, en fysieke niveau’s.