Er bestaat een psychologische toestand waarin mensen zich uitzonderlijk vrij voelen. Opvallend genoeg heeft dat gevoel weinig te maken met de situaties waarin je ook daadwerkelijk vrij bent en niemand iets van je verlangt, zoals op vakantie.
Mensen voelen zich vrij als ze helemaal opgaan in wat ze doen en als al hun activiteit en energie gericht zijn op een doel. Dat doel is bereikbaar, maar ook weer niet te gemakkelijk, zodat je er wel je best voor moet doen. Deze toestand wordt “flow” genoemd, een term van de Amerikaans-Hongaarse psycholoog Mihaly Csikszentmihalyi. De beleving van vrijheid heeft te maken met het verlies van zelfbewustzijn en tijdsbesef.
Flow kun je overal ervaren, bijvoorbeeld tijdens een spannend spel, tijdens sporten, in je werk, bij een boeiend gesprek. Cruciaal is dat je volledig betrokken bent bij wat je doet en dat je er succesvol in bent.
Kun je jezelf trainen in flow om zo meer vrijheid in je leven te voelen? Tijdens flowmomenten ben je inderdaad zo geconcentreerd dat het moeten naar de achtergrond verdwijnt. Maar jezelf trainen in flow? Ook dan moet je weer iets.
Flow bereik je alleen op een indirecte manier. Je kunt je wel afvragen welke ervaringen of activiteiten je zo prettig vindt dat je de tijd vergeet omdat je totaal geboeid en betrokken bent. Door die ervaringen op te zoeken en uit te breiden vergroot je de kans op flow.
Uit: Opzij nr.7 2010

Terug naar Hartcoherentie basispagina en oefening.

Meer over Hartcoherentie: algemeen

Hoe doe je het: techniek