Ben je Boos?

OMGAAN MET BOOSHEID

Als je vrolijk bent, is er geen ruimte voor boze gedachten en onvrede.
Als je een boze gedachte hebt, vraag je dan af: ben ik moe? Zit me iets dwars, eis ik teveel van mezelf?
Gun jezelf dan wat je nodig hebt. Het helpt als je een poosje rustig gaat zitten ademen.

Zet een vrolijk muziekje op, en dans. Soms duurt het even, maar door bewegen wordt je lijf losser, en dan wordt het tussen je oren ook soepeler.

Boosheid is niet erg: het kan je wijzen op zaken die voor jou niet kloppen. Iemand gaat over jouw grenzen, maar kloppen jouw grenzen dan wel of is bijstelling nodig. Ben je niet duidelijk genoeg?

Wat heb je nodig om juist wel of niet boos te worden?
Vraag je af: zijn die vrienden goed voor mij? Brengen ze positiviteit, of voeden ze mijn negativiteit.
Welk voedsel helpt mij vrolijk en los te zijn?
Wat kijk ik op tv?
Wat lees ik in de krant? Haalt het me op of haalt het me neer.

En over jezelf:
Zijn mijn gedachten positief?
Gun ik anderen net zoveel als mezelf?
Zijn mijn intenties positief?
Zijn mijn daden positief; dragen ze bij tot iets beters?
Een beter milieu, een betere relatie met vrienden…..etc.

Het vergt oefening, maar het is mogelijk van boze gedachten te groeien naar liefdevolle gedachten.
Een groot voorbeeld van deze transformatie is Mahatma Gandhi, die jarenlang geweldloze actie heeft beoefend en daarmee India onafhankelijk van de Britse overheerser kon maken. Hij begon als angsthaas.

Terug naar Doen en Laten