Ademtechniek

Vitaliserende ademhaling

De ademtechnieken die hier beschreven zijn hebben we geoefend in de lessen in het najaar 2009. Waarschuwing: doe ze alleen als je een goede buikademhaling en volledige ademhaling hebt, dus als je al geoefend bent in yoga.
In een oefensessie is het beste is om eerst kapalabhati te doen en daarna anuloma viloma. Maar…. je moet eerst anuloma viloma onder de knie hebben! Kapalabhati is alleen onder begeleiding te leren. En als je thuis oefent is het zeer aan te raden regalmatig jouw techniek bij een leraar te laten controleren.

Kapalabhati

Doe geen kapalabhati als je zwanger bent!

Kapala betekent ‘schedel’ en bhati betekent ‘stralend’. Kapalabhati is zo zuiverend voor het hele systeem, dat als je regelmatig oefent, je gezicht gaat stralen van goede gezondheid.
Zit stevig met een rechte rug.
Adem een keer of 2, 3 diep.
Na de laatste diepe inadem:
1-Trek de buikspieren snel naar binnen zodat het middenrif omhoog gaat en de adem met kracht de longen wordt uitgeperst.
2-Ontspan de buikspieren zodat het middenrif kan zakken; nu ontstaat een passieve inademing. De adem stroomt automatisch naar binnen; doe het niet krachtig!
Herhaal het pompen snel. Een passieve inademing en een plotselinge uitademing volgen elkaar steeds op tot een ronde klaar is.
Eindig met een uitademing en adem dan een paar diepe ademhalingen.
Adem dan voor 3/4 in en houd de inadem vast, zolang het kan.
Adem dan weer een paar keer diep en rustig en begin aan de volgende rond.

Beginners doen 3 rondes van 20-30 keer.
Voer het langzaam op tot 50-100 keer.

Wat het doet
Deze techniek reinigt de neus, longen en het complete ademhalingssysteem.
Het versterkt en vergroot de capaciteit van de longen en de tussenribspieren.
Het verwijdert slijm uit de sinussen.
Verhelpt ophoping en spasmen in de bronchiën en daarom verlicht het astma en uiteindelijk verdwijnt astma.
Het helpt het lichaam kooldioxide en andere afvalstoffen te verwijderen.
Grotere bloedopname vernieuwd weefsel van het lichaam.
De beweging van het middenrif en de buikbeweging masseert de maag, lever, milt, hart en pancreas.
Buikspieren worden sterker.
Spijsvertering verbetert.
Kapalabhati verfrist en vernieuwd de denkgeest (mind).
Het brengt een gevoel van vreugde, blijdschap.
Het activeert prana, de subtiele levensenergie.
Het vergroot de voorraad prana die in de zonnevlecht (solar plexus) is opgeslagen.

Anuloma Viloma

Wisselende neusademhaling
Zit rechtop en buig de rechterhand in Vishnu mudra door de wijsvinger en middelvinger te buigen.
Sluit met de duim het rechterneusgat af.
1-Adem in door links gedurende 4 tellen.
2-Sluit het linker neusgat af en houd de adem 16 tellen vast (4x de inademtijd).
3-Open het rechter neusgat en adem uit gedurende 8 tellen (2x de inademtijd).
4-Adem in door rechts in 4 tellen.
5-Houd de adem vast voor 16 tellen.
6-Adem uit door links gedurende 8 tellen.
Dit is een hele ronde.
Doe 5 ronden en bouw dat uiteindelijk uit tot 10.

De ratio van ademen is 1:4:2 voor in:vast:uit.
Dit kun je uitbreiden naar 5:20:10 etc.
Als je begint met oefenen kun je eerst 8 tellen retentie (adem vasthouden) doen tot het gemakkelijk gaat.
Gedurende de retentie kun je met je aandacht in het wenkbrauwcentrum zijn en daar wit licht visualiseren.

Wat het doet
Anuloma viloma reinigt en versterkt het complete ademhalingssysteem.
Als de uitadem 2 keer zo lang is als de inadem wordt stagnante lucht uit de longen verwijderd.
Gedurende de retentie is er een versnelde uitwisseling van gassen in de longen vanwege de druk. Dat betekent dat er meer zuurstof in de bloedstroom komt en meer kooldioxide en ander afvalgas uit het bloed naar de longen passeert bij de uitademing.
Doordat de ademhaling steeds van kant wisselt komen de energiestromen in het lichaam in balans; de rechter(zon)kant en de linker(maan)kant. Balans tussen actie en rust. Het kalmeert de hersenen en de denkgeest (mind).
Goede voorbereiding op meditatie.
Anuloma viloma balanceert de linker- en rechter hesenhelften van de hersenen.
Het zuivert de energiebanen.
Prana, vitale energie wordt opgeslagen en gereguleerd.
Het lichaam wordt licht en stralend.

Neem altijd rust na deze ademoefeningen, eventueel door meditatie.